Angst og bekymring

Hjertebanken, dårlig søvn, manglende appetit, uro, vedvarende katastrofetanker og generel utilpashed. Er det noget, du kender til? Så lider du nok af angst.

At føle ængstelse er hårdt for både krop og sind, og man bruger meget energi på at håndtere angsten. Angst opleves af mange som værende nogle særlige tanker eller situationer, der trigger kroppen og gør livet besværligt. Ofte medfører det, at man undgår situationer, isolerer sig og føler sig magtesløs og i alarmberedskab.

Bekymringer

Angst er knyttet til bekymringer. Det kan være bekymringer for noget helt specifikt, som sociale situationer, åbne rum eller små lukkede rum. Eller en mere generel angst, der bare er der hele tiden. Vi taler om:

  • Socialfobi
  • Agorafobi (angst for åbne rum)
  • Sygdomsangst
  • Panikangst
  • Enkeltfobi (fobi for f.eks. edderkopper, elevatorer etc.)

Problemet er som regel startet som reelle bekymringer for en specifik situation, der med tiden er “løbet løbsk”. Det kan være, man har oplevet at blive gjort til grin offentligt eller har fejlet, og derefter har udviklet en generel angst for sociale situationer. Det kan også være, at man er opvokset med en ængstelig adfærd og mindre tiltro til egen formåen, eller reelt har haft en traumatisk oplevelse der har sat spor.

Når man arbejder med sin angst, er det derfor nødvendigt at arbejde med tankerne og fortællingerne bag bekymringerne. Hvornår er de opstået? Hvorfor? Dækker de over noget mere? Det er vigtigt at pointere, at angst altid har rødder i noget meningsfuldt og er logisk for personen.

Kroppen reagerer

Kroppen reagerer, når vi har angst. Tankerne påvirker kroppen til at udløse en særlig respons, som påvirker tankerne tilbage, en proces der forstærker angsten.

Da kroppen husker, kan den også udløse angst-respons, uden om de bekymrede tanker. Eks. hvis man er angst for små rum, så vil man impulsivt opleve hjertebanken, når man går ind i en elevator uden at have haft en bekymrende tanke først. Når hjernen registrerer, at hjertet automatisk begynder at slå hårdere, idet man træder ind i elevatoren, kan det sætte gang i bekymringstankerne. Når man mærker, at kroppen er bange, reagerer man også ved mentalt at blive bange.

Kroppen kan på den måde påvirket os til at tænke de bekymrede tanker, selvom vi ihærdigt forsøger at lade være. Man kan derfor opleve det som, at det er umuligt at slippe angsten, og at det er noget andet, der overtager krop og sind.

Angst for angsten

Følelsen af at man ikke kan kontrollere sin krop, er generelt en skræmmende oplevelse. Det sætter gang i en ny angstreaktion, hvor man bliver bange for angsten. Spørgsmål som: “Hvad sker der med min krop?”, “Hvorfor reagerer jeg så voldsomt?”, “Skal jeg dø?”. Går igen for mange, og kan lede til panikangst eller panikanfald, hvor kroppen går i alarmberedskab.

Der er derfor meget på spil, som handler om de bekymrende tanker, men også kroppens reaktioner. Derfor går behandlingen ud på at håndtere begge aspekter af angsten.

Få hjælp med at overvinde din angst, book en tid hos os i dag.

Kontakt os

Du er altid velkommen til at skrive til os

Vi er her stadigvæk

Når du har brug for os. Så du kan fortsat få akut tider eller fortsætte dine samtaleforløb.
Vi ønsker at støtte op om det landsdækkende initiativ til at begrænse CORONAsmitte,  og derfor vil samtaler med psykologer i Psykologhuset Ny Østergade indtil videre  blive gennemført telefonisk eller som videokonsultationer.

Vi følger anbefalingerne  fra Sundhedsmyndighederne og Dansk Psykologforening .

Nuværende klienter vil løbende blive orienteret.
Nye klienter kan  fortsat henvende sig direkte til psykologerne eller via vores mail.

Brug for hjælp?

Vi tilbyder gratis konsultation, til at få vendt eventuelle psykiske udfordringer i disse svære tider.